Adm. dir. Lars Jakobsen og kundesjef Eirik Stavem i Mystore.

På Kræmer Brygge utspiller det seg norsk IT-eventyr. På få år har Mystore kapret et helt kongerike med sin løsning for nettbutikker.

Bak en beskjeden logo ved inngangspartiet over Eurospar, skjuler det seg en IT-virksomhet uten sidestykke i Norge. Med fire par hender og en stor visjon, har Mystore bygget Norges største elektroniske handelsplattform. Målet er like enkelt som det er vanskelig; å gi norske butikker et fortrinn på internett.

I dag teller Mystore 40 ansatte og har 1600 kunder. Mellom 2,5 og 3 milliarder kroner flyter hvert år gjennom deres plattform.

– De siste årene har vi ansatt 10 personer i året. Vi har vokst i takt med varehandelen på internett, og klart å utvikle tjenester som gjør oss i stand til å hjelpe kundene langt bedre enn før, forteller adm. dir. Lars Jakobsen.

Arbeidsmiljøet på Mystore har et bredt spenn av digital kompetanse.

Gøy på jobb

Da Mystore med Yngve Larsen i spissen la ut på sin vandring i 2006, var målet enkelt; de skulle utvikle et system som hjalp kundene på nett og samtidig ha det gøy. Betaling for strevet fikk komme når det kom.

– Vi var mye på reise for å forstå kundenes behov. Vel hjemme tenkte vi ofte; «Dette har vi ikke gjort før, dette skal vi klare», forklarer Eirik Stavem, som selv har vært med fra første kapittel.

Visjonen har vist seg å holde vann. De har skapt Norges største plattform for e-handel, arbeidsglede, innovasjonslyst og en solid økonomi. Mange av dem som var med fra starten jobber fortsatt i Mystore, selv om selskapet nå eies av Visma.

– Vi har et fantastisk godt arbeidsmiljø. De ansatte får utvikle kompetanse og løsninger i takt med teknologien. Vårt interne mantra er å feile raskt og forbedre. Det krever stor takhøyde og mye latter, forteller Lars.

Bordtennis er et godt verktøy for problemløsning.

Ja takk, begge deler

Mange av kundene deres er som Ole Bruum; de vil ha en god fysisk butikk og en god nettbutikk.

– Forbrukere leter ofte på nettet før de handler. Men de vil gjerne handle lokalt og få god veiledning. Vårt system bidrar til å gjøre varene synlig på nett, selv om salget skjer i butikk. Vårt mål er å gjøre handel enklere, ikke å bidra til butikkdød. I tillegg hjelper vi ofte kundene med strategier og markedsføring, slik at de står seg bedre mot store internasjonalt nettbutikker, forteller Lars.

Å gjøre handel enklere handler om å utvikle sømløse systemer for lagerstyring, frakt og betaling. Eirik Stavem er stolt over å kunne utvikle løsningene innomhus i Mystore sine lokaler på Kræmer Brygge.

– Kundene våre ønsker ett system å forholde seg til, ikke mange. Fremtiden vår er å utvikle stadig flere løsninger til det beste for kundene. Dermed kan de fokusere på det de er gode til; å tilby konkurransedyktig varer i hyllene og på nett.

Det krever et godt team å håndtere 30.000 kundehendelser i året.

Store muligheter i området

Selv om Mystore er i ferd med å vokse seg til neste kapittel, har de har ingen planer om å flytte fra Kræmer Brygge.

– Kræmer Brygge er veldig involverende og finner løsninger på våre behov. Det er et godt område å jobbe, med gode parkeringsmuligheter og bussforbindelser, samt en fantastisk nærbutikk. Vi skal utvikle oss videre her på Kræmer Brygge, avslutter adm. dir. Lars Jakobsen.

Nyeste saker